menu
Internet & Connectivity
ICT & Cloud
Vaste & mobiele telefonie
CRM/ERP koppelingen
Internet & Connectivity
ICT & Cloud
Vaste & mobiele telefonie
CRM/ERP koppelingen

Wezenlijk probleem: spyware!

Uit recent onderzoek is gebleken dat spyware een wezenlijk en zorgwekkend probleem is voor overheden en bedrijven. Maar wat is het nu eigenlijk precies? Welke gevaren brengt het met zich mee? En vooral: wat kun je er als bedrijf tegen doen?

Laten we beginnen bij het begin: spyware is een type kwaadaardige software die ongemerkt op computers wordt geïnstalleerd. Die software verzamelt vervolgens persoonlijke gegevens, bedrijfsinformatie en andere data en stuurt dat vervolgens naar kwaadwillende derden. Als bedrijf kun je op deze manier flinke problemen krijgen. Financiële verliezen bijvoorbeeld, maar ook reputatieschade.

Een van de grootste (en bekendste) gevaren is dat de spyware de gevoelige informatie steelt en doorstuurt naar hackers. Als het om vertrouwelijke informatie gaat (klantgegevens, bankgegevens, bedrijfsgeheimen) mag duidelijk zijn dat dit veel ellende kan veroorzaken.

Een ander gevaar is dat spyware de prestaties van computers drastische kan vertragen en er zelfs voor kan zorgen dat systemen compleet vastlopen. Resultaat: verlies van productiviteit en kosten om de problemen weer op te lossen.

Een geïnfecteerde computer is bovendien een dreiging voor het hele bedrijf. Spyware kan zich namelijk verspreiden naar andere computers in het netwerk en die vervolgens ook infecteren. Zo kan de beveiliging van het hele netwerk in gevaar komen en kan het voor hackers makkelijker worden om toegang te krijgen tot de informatie die ze zoeken om misbruik van te kunnen maken.

Als bedrijf is het daarom van groot belang om proactieve maatregelen te nemen om zichzelf te beschermen tegen spyware. Het implementeren van robuuste beveiligingssoftware bijvoorbeeld, maar die software (en besturingssystemen) ook regelmatig bijwerken. Train bovendien werknemers en laat ze alert zijn bij het openen van e-mails of het downloaden van bestanden van onbekende bronnen.

Mocht het toch mis gaan, dan is het belangrijk om als bedrijf een plan te hebben om snel te kunnen reageren. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van het isoleren en verwijderen van geïnfecteerde computers en het nemen van maatregelen om de veiligheid van het netwerk te herstellen.

Weet u niet zeker of u bedrijf optimaal voorbereid (en beveiligd) is, heeft u hulp nodig of heeft u andere vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op via klantenservice@1voice.nl of 024 – 760 14 00.
 
 
Wilt u meer weten over dit onderwerp en de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem dan contact met ons op en neem samen met onze professionals de mogelijkheden door.

Neem contact op >Stel je werkplek samen >
Paul Dubbers

Founder
Adviseur Telecom en IT

U kunt bij mij terecht voor álle, zaken zowel commercieel als technisch”
Axel Butter

Service Manager

Ik sta altijd voor u klaar om u te helpen en begeleiden met alle technische vragen omtrent Voice over IP en IT-zaken
12Tcloud - de werkplek van de toekomst met een complete SLA
Tijden veranderen en de manier van werken verandert mee. Veertig uur (of meer) aanwezig op kantoor, waar je op je eigen vaste plek je werkzaamheden verricht? Het komt nauwelijks nog voor. Medewerkers willen meer vrijheid en willen in die hoedani
Meer informatie >Archief >
Shanna Poelen
Waarmee kan ik u van dienst zijn?

Chat met 1Voice

Hulp op afstand