Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders graag hybride wil werken. Maar wat houdt dat nu eigenlijk in? En wat komt er allemaal bij kijken om dat binnen uw bedrijf goed te regelen?
Hybride werken is niets meer en niets minder dan de vorm van werken waarbij het werken op kantoor wordt afgewisseld met thuiswerken of werken op andere plekken. Steeds meer werknemers willen het. Ze houden van de keuzevrijheid en willen bijvoorbeeld niet elke dag hoeven reizen. Blije medewerkers zijn natuurlijk prettig voor u als ondernemer, maar het is wel raadzaam om (in ieder geval globale) richtlijnen op te stellen rond hybride werken én te zorgen dat het ook technisch gezien natuurlijk goed mogelijk is.
We zetten enkele tips op een rijtje:
1) Zorg dat uw medewerkers beschikken over de juiste middelen
Dit gaat niet alleen over een comfortabele werkplek, maar ook over goed internet, de juiste apparatuur (en programma’s) en toegang tot het bedrijfsnetwerk.
2) Hamer op communicatie
Bij hybride werken is goede communicatie essentieel. Daarvoor zijn middelen nodig (laptop, telefoon), maar ook toegang tot andere vormen van communicatie, zoals bijvoorbeeld chats en videoconferencing. Zo blijven de lijntjes kort, ook als de afstand wat groter is.
3) Gebruik de belastingvrije thuiswerkvergoeding
Sinds begin van dit jaar mag u werknemers die thuiswerken een onbelaste vergoeding geven van twee euro per dag, ook als ze slechts een deel van de dag thuiswerken. Dat dekt (in ieder geval voor een deel) de kosten die ze thuis maken aan bijvoorbeeld stroom, water, koffie etc.
4) Gebruik uw kantoor anders (en richt het anders in)
Met de intrede van het hybride werken, verandert ook de functie van uw kantoor. Het kan bijvoorbeeld dienen als een plek waar werknemers samenkomen om fysiek te overleggen (en te socializen), maar niet zozeer elke dag van 9 tot 5 op hun plek zitten. Ook de werkplekken kunnen daarop aangepast worden.
5) Maak afspraken
Vrijheid is leuk, maar niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Maak dus afspraken, bijvoorbeeld over bereikbaarheid of momenten waarop mensen geacht worden wél op kantoor aanwezig te zijn.
6) Denk na over veiligheid
Hiervoor is het bijvoorbeeld belangrijk dat altijd en overal goede back-ups gemaakt worden. Mocht uw bedrijf dan een keer het slachtoffer worden van internetoplichting (malware, phishing), dan zijn uw gegevens in ieder geval gered.
Hulp nodig?
Bij een omslag naar hybride werken is het zaak uw bedrijf daar ook op in te richten. Heeft u hulp nodig om de beste oplossingen voor uw specifieke wensen te bepalen? Neem dan gerust contact met ons op via
klantenservice@1voice.nl of 024 – 760 14 00.