iPhone is 10 jaar & toekomst Apple

  • 3-7-2017

De verjaardag van de iPhone is voor veel mensen een reden om terug te kijken. Hoe heeft Apple met de iPhone de wereld veranderd? Wanneer kocht jij je allereerste iPhone? En hoe heeft het toestel zich elk jaar ontwikkeld? Maar eigenlijk is het veel interessanter om vooruit te kijken. Te kijken naar de volgende stap voor Apple: waar gaat het bedrijf heen en welke rol speelt de iPhone daarin?

 

Er is de afgelopen jaren ongelofelijk veel gezegd en geschreven over hoe het gaat met Apple. Al jaren – eigenlijk al sinds de dood van Steve Jobs – wordt hardop de vraag gesteld of Apple genoeg blijft innoveren. En er wordt continu gewacht op een product dat net zo’n hit is als de iPhone. De groei in de iPhone-verkoop zwakt af, terwijl Apple voor een groot deel van de omzet afhankelijk is van de iPhone. Dat baart zorgen, maar tegelijkertijd zie je juist in de financiële resultaten van Apple een duidelijk beeld van de toekomst van het bedrijf.

 

Zoals voormalig Apple-topman Jean-Louis Gassée een paar maanden geleden al terecht opmerkte, vergeten we bij alle verhalen over verkoopcijfers wel eens hoe groot en belangrijk de smartphone überhaupt is. Het is een onmisbaar apparaat dat wereldwijd in de handen is van 2 miljard mensen. Apple heeft daarbinnen een ongelooflijk belangrijke en unieke positie in de markt. Rond de tiende verjaardag van de iPhone duikt het verhaal over Apple’s afhankelijkheid van de iPhone vaak op. Maar het is voor de toekomst van Apple veel interessanter om te zien wat er in de andere productcategorieën gebeurt.

 

Muziek is van alle tijden

De iPhone-groei mag dan stagneren, je ziet Apple’s omzet uit diensten heel langzaam groeien. In een jaar tijd met 18 procent, blijkt uit de laatste kwartaalcijfers van Apple. Het is de tweede productcategorie geworden van Apple, dat in het tweede financiële kwartaal van 2017 goed was voor 13 procent van de omzet. En misschien zijn de harde cijfers nog wel belangrijker: Apple zette in drie maanden tijd ruim 7 miljard dollar om met zijn diensten, iets waar heel veel andere bedrijven jaloers op mogen zijn.

 

HomePod

 En als je kijkt naar de diensten waar Apple geld mee verdient, dan sluiten die diensten perfect aan bij de iPhone en ze liggen ook nog eens in het verlengde van Apple’s DNA. Het gaat dan onder meer om iCloud en Apple Music.

 

Mensen blijven altijd naar muziek luisteren. Muziek vormde begin deze eeuw de redding voor Apple, met het ontstaan van de iPod. Met Apple Music weet Apple hier op een heel nieuwe manier geld mee te verdienen. En nee, Apple lanceerde niet als eerste een muziekstreamingdienst. Net zoals ze niet het eerste bedrijf waren dat een MP3-speler of smartphone maakte. Als je kijkt naar Apple Music dan zie je dat het bedrijf vooral blijft sleutelen om het een succesvolle dienst te maken en zoekt naar een uniek aanbod waarin ook videocontent een rol speelt.

 

Alles wijst erop dat Apple Music zich de komende jaren moet (en kan) ontwikkelen tot een grote winstmaker, de ‘iPhone’ in het dienstenaanbod van Apple. Daarmee bedoel ik dat het de belangrijkste inkomstenbron wordt van Apple op het gebied van diensten. De HomePod past perfect in dat plan. Deze slimme speaker is het trojaanse paard waarmee Apple zijn eigen muziekdienst de huiskamers in brengt. Het product zelf zal niet de grootste omzethit worden, maar Apple kan jarenlang een tientje per maand verdienen aan iedereen met een HomePod.

 

Hier ziet je ook weer Apple’s perfect synergie tussen software en hardware samenkomen. Bij alles wat Apple doet is het een samenspel van software en de apparaten waarop het draait. Apple Music en de HomePod zijn daar het nieuwe schoolvoorbeeld van.

 

Toekomst van de computer

Als we kijken naar de synergie tussen hardware en software, dan is er nog één heel andere interessante ontwikkeling gaande. Een ontwikkeling waarin de iPhone totaal geen rol speelt, maar tegelijkertijd de hoofdrol speelt: de toekomst van de computer.

 

Dankzij de iPhone is onze telefoon de belangrijkste computer geworden die mensen bezitten. In opkomende economieën is het voor veel mensen zelfs de enige computer. Ik hoef niet uit te leggen hoeveel we doen op onze smartphone en hoe hij altijd binnen handbereik is. Tegelijkertijd vallen we op ons werk vaak terug op onze gangbare computer. Een desktop, misschien een laptop. Apparaten die in essentie de afgelopen twintig jaar niet veranderd zijn, maar waarvan de ontwikkeling juist nu volop bezig is.

 

iPad Pro

Niet alleen Apple, maar eigenlijk de hele pc-markt is bezig met de vraag hoe de computer van de toekomst eruit ziet. Microsoft doet dat door Windows – en de bijbehorende hardware – elementen te geven die we kennen uit onze smartphones (hallo touchscreens!). Apple kijkt met de iPad Pro juist naar hoe ze van een tablet een laptopvervanger kunnen maken door onderdelen die we kennen van onze laptops in iOS 11 te stoppen. De route van beide bedrijven mag verschillend zijn, het doel is hetzelfde: stap voor stap de gangbare computer veranderen naar de computer van de toekomst.

 

Wat Apple daarbij heel goed door heeft, is dat het voorlopig nog niet zo ver is. Apple blijft investeren in de ontwikkeling van Macs. Of eigenlijk kun je beter zeggen dat Apple weer opnieuw investeert in de Mac. Ze hebben de laatste twee jaar veel kritiek gekregen van de meest trouwe klanten, omdat ze niet meer zouden investeren in de Mac. De vernieuwde Macbook Pro en de aankondiging van de iMac Pro bewijzen dat Apple niet verwacht dat de conventionele computer de komende jaren zal verdwijnen. Het houdt vast aan de vertrouwde laptops en desktops die we kennen en parallel daaraan ontwikkelt het het in het zicht van ons allemaal de computer van de toekomst.

 

Apple Watch

En dat is iets wat volgens sommigen de laatste jaren kenmerkend is voor Apple: dat ze producten veel meer in het zicht van het publiek ontwikkelen. En dat het bedrijf een product op de markt brengt dat nog niet af is en in de jaren daarna eraan blijft sleutelen.

 

De Apple Watch is daar het schoolvoorbeeld van. De eerste versie werd in de markt gezet als een fashionable accessoire dat het nieuwe app-platform moest worden. Ruim twee jaar na de release is het een sport- en gezondheidsgadget, waar het grote publiek het nut nog niet van inziet. Apple blijft de Apple Watch echter doorontwikkelen en gelooft er nog steeds in. Sterker nog: op de lange termijn zou het wel eens het belangrijkste product kunnen worden in alles wat Apple op gezondheidsvlak doet (en dat is steeds meer). De Apple Watch wordt de hardware die perfect aansluit op Apple’s (toekomstige) gezondheidsdiensten. En Apple neemt daarvoor de tijd, zo lijkt het. Zoals dat ook al heel lang geldt voor de Apple TV.

 

Tegelijkertijd is het voor veel mensen moeilijk om de Apple Watch niet aan te duiden als een mislukt product. Na de iPhone en de iPad was het de eerste echt grote productlancering, maar het werd geen instant hit. Het maakt het verlangen naar een nieuwe hit voor Apple alleen maar groter.

 

Augmented reality

Die nieuwe hit zou zomaar augmented reality kunnen zijn. Tim Cook blijft maar benadrukken hoe belangrijk hij deze technologie vindt. Hij stelt zelfs dat deze technologie net zo belangrijk wordt als de smartphone. En met de introductie van ARKit in iOS 11 zet Apple de eerste stappen op dat vlak.

 

Apple is niet het eerste techbedrijf dat aan de slag gaat met augmented reality, eerder het laatste. Maar dat kennen we uit het verleden: Apple is nooit de eerste, maar pakt het op zo’n manier aan dat ze het grote publiek weten te bereiken. Met ARKit zie je naar mijn mening Apple precies zoals Apple is. Het komt niet met een AR-bril op de markt, maar het zorgt ervoor dat mensen in aanraking komen met de mogelijkheden van augmented reality, zodat ontwikkelaars toffe toepassingen gaan bedenken.

 

Met één software-update veranderen miljoenen iPhones en iPads komend najaar in augmented reality-devices. Voor ontwikkelaars is het daardoor razend interessant om AR-applicaties te ontwikkelen en voor gebruikers wordt het mogelijk om te zien wat deze technologie kan, zonder dat ze überhaupt weten dat het augmented reality heet.

 

iPhone als basis

Vanuit daar zou een AR-bril een logische stap zijn. Als de apps al gemaakt zijn en mensen de meerwaarde van de technologie al zien, dan kun je ze verleiden tot het kopen van zo’n bril. Wat Apple nu doet met augmented reality, is precies wat miste bij de Apple Watch.

 

Ik denk dat we dat de komende jaren nog veel vaker gaan zien. Niemand weet of we over 20 jaar nog smartphones gebruiken, maar voorlopig blijft het het belangrijkste apparaat in ons leven. Er komt niet opeens een iPhone-killer uit de koker van Apple en het blijft daarom voorlopig een groot deel van Apple’s omzet bepalen. Iedereen zou moeten stoppen op zich daar zorgen over te maken, want het is zoals het is.

 

Tegelijkertijd vormt de iPhone steeds meer een startpunt voor andere diensten en producten. Apple Music en augmented reality zijn daar nu twee mooie voorbeelden van. Maar hetzelfde geldt natuurlijk voor wat Apple doet met slimme apparaten in huis via HomeKit en voor de spraakassistent Siri. En juist doordat Apple zijn geld direct verdient aan de iPhone zelf en alles wat daaruit voortkomt heeft het bedrijf een ongelofelijk solide basis voor de komende tien jaar.

 

Bron: www.iculture.nl


Service

Voor al uw vragen kunt u bij ons terecht. Neem gerust contact met ons op!

024-7601400